Direktlänk till inlägg 7 oktober 2007

Apropå

Av Linda - 7 oktober 2007 22:05

Mannes kommentar i förra inlägget ... jag tror att det går att komma runt det. Men det kräver mycket av båda parter. Ofta blir man så insyltad i allt som HAR varit att det är svårt att glömma att det som har varit inte är NU.


Jag tror att det är bra att ta hjälp av en tredje, utomstående, neutral part.


Dessutom kan man inte ändra någon annan än sig själv och det man kan ändra i grunden är sitt perspektiv. Jag är den jag är och har mina mönster. Vill jag ändra något behöver jag se det från ett annat håll. Jag behöver våga släppa det jag använt för att försvara mig själv (mitt inre barn, den lilla flickan, den sårade hustrun, den avvisade, den utsatta, den som är utanför m.m.) Jag är full av gamla idéer om vem jag är och hur jag har det. Jag behöver fråga mig själv hur det skulle vara om det jag tror och upplever faktiskt inte är sant. Tänk om jag är perfekt? Djupt älskad? En tillgång i världen? Världens ljus och mycket helig? Tänk om det skulle vara så och att det är så att partnern också är det. Och barnen. Föräldrarna. Grannarna. Vännerna. Tänk om vi alla är världens ljus och mycket heliga? Hur skulle det bli då?


Det fanns en gång ett fantastiskt fint och välskött kloster. Där bodde många munkar i sämja och välmående. Allt blomstrade. Så preds en illvillig lögn bland dem och det började gå allt sämre. Mer och mer irritation uppstod. De droppade av en efter en. Man ville inte längre vara kvar. När det var fem munkar kvar (sura och griniga) knackade det på porten och en man stod utanför och sa att han gärna ville komma in och tillbringa några dagar hos dem. För han hade hört att en av de munkar som var kvar var Jesus inkarnerad. Munkarna tittade på varandra och släppte in honom. Nu började man fundera på vem det kunde vara som var Jesus. Alla tänkte att det var bäst att inte göra något dumt. Man började vara vänlig mot varandra. Man hade plötsligt mer tålamod. Mannen reste sin väg men munkarna fortsatte att tänka att vem som helst av de andra kunde vara Jesus. Och plötsligt var klostret en blomstrande plats igen.


Allt handlar om perspektiv.



 
 
Ingen bild

Manne

8 oktober 2007 17:24

Visst är det så att det handlar mycket om perspektiv.
För alla inblandade parter i relationerna man skapar sig.
Men det är inte helt lätt att hänga av sig ryggsäcken och se allt med 'nya' ögon ur ett annat perpektiv. Hur mycket jag än vill, så fallar det alltid ner någon känsla någonstans som vill bli något annat än en tanke.
Och det stöt mitt fokus så länge jag inte har kommit på hur jag skall hantera det.

Tack för inlägget!!

 
Ingen bild

Alexandra

9 oktober 2007 14:15

Alltså ... det är nog något av det svåraste som finns att ändra ett redan etablerat mönster i en gammal relation! Det krävs en hel del mod för att göra det. Och en hel del tålamod! Och att man är två som vill. Jag klarade det inte. Och det jag inte gjorde då är det som jag blivit tvungen att göra nu. Vilket är väldigt bra. kram och fortsätt bara. Allt e som det ska vara även om det känns jobbigt. Det kommer att förändras, det med.

 
Ingen bild

Manne

10 oktober 2007 12:02

Precis så resonerar jag. Oavsett vad som kommer att ske i framtiden så måste jag arbeta igenom det jag just nu står mitt i.
Jag har bränt broarna, så jag kan inte gå tillbaka, och var vägen ligger framåt ser jag inte klart.
Men jag vet vad jag vill och det är det ända som jag håller i just nu.
Och om vi är två eller inte som vill, det återstår att se hur det blir med den saken, just nu bara allt 'är'.

Försöker att klättra upp i andras torn för att just få perspektiv.
Sedan är det en annan sak att förmedla saker till andra ur det perspektivet.
Det blir nästa puck eller så.

Ha det gott!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda - 7 augusti 2012 13:28

jaget bortom vanan att känna jaget bortom känslan   Att förstå centrum förbi linjerna av årsom gått år som format och skapat det jag kanske en gång trodde var jag   Men jaget är upplöst i trygg förvissning om att det bortom bortom ...

Av Linda - 27 januari 2012 23:54

Jag möter människor som säger sig vilja förändra sina liv. De är missnöjda och vill ha något annat. En del har tänkt till och säger sig veta vad de vill ha, andra påstår att de bli glada bara allt var annorlunda.   Men det är enkelt att förändra ...

Av Linda - 9 november 2011 22:43

är konstig. Här sitter jag vid min dator en hel kväll, fast jag har ett liv att leva ... Det är som om jag väntar på att det ska bli roligare, men det blir det inte. Det är ju ändå bara en dator jag sitter vid. Det roligaste i kväll var när jag träna...

Av Linda - 11 oktober 2011 21:48

I tanken lever tron att sedan ska jag ... sedan kommer dom ... jag minns när ... då var det ...   Men tanken har ingen substans tanken har ingen mening tanken har ingen verklighetsförankring   Bara i nuet finns verkligheten närv...

Av Linda - 13 september 2011 21:21

bli alldeles knäpp av att se alla rubriker om politiker som avgått med hela sin lön kvar resten av livet, samtidigt som de jobbar fullt på ett nytt jobb. Eller koncernchefer med fallskärmar på hur mycket som helst. Eller vinster på poker, triss eller...

Ovido - Quiz & Flashcards