Alla inlägg den 30 september 2007

Av Linda - 30 september 2007 20:59

helt lätt att vara öppen för de "tavlor" som ramlar ner i huvudet på en när de kommer!


Har förstått att jag har en enorm obearbetad vrede över hur jag låtit mig behandlas tidigare. Härskartekniken ... någon som hört talas om den?

Osynliggörande

Förlöjligande

Undanhållande av information

Dubbelbestraffning

Påförande av skuld och skam


En norsk professor undersökte hur det gick till på stora företag och varför kvinnor hade så svårt att komma i maktpositioner. Hon kunde efter ett tag strukturera upp de ovan nämnda punkterna. Enligt henne samarbetade männen (omedvetet?) genom dessa punkter och satte stopp för kvinnornas karriär.


Det är inte bara på företag det här förekommer. Även i nära relationer kan det vara vanligt. Man behöver inte samarbeta med någon för att trycka ner eller trycka till. Och sååå svårt att komma åt. Så svårt att peka på och göra något åt, om inte den andre är intresserad av att göra något åt det. Och det är säkert inte bara män som gör det mot kvinnor ... kan tänka mig att i nära relationer finns säkert en del kvinnor som vill ha makt och inte samarbete och som tar till de här metoderna.


Så vilken vrede och vilken sorg jag kom i kontakt med när det hände en sak som påminde mig om min gamla relation! Vilken tur att vi talat så mycket med varandra om att det kan hända att gamla känslor kommer upp i nya situationer. Efter ungefär tolv timmar kunde jag släppa fram känslorna och bara gråta ... innan dess hade jag varit både arg, ledsen och besviken på min nya älskade vän. Men det handlade inte om honom, såklart. Det gjorde att jag kunde låta bli att anklaga utan istället vara tyst. Det handlade om mig och min rädsla för de gamla bilder som vaknade till liv i mig.


Vilken resa! Och den är nog inte över än ... jag känner mig fortfarande skör. Men inte alls arg eller ledsen på min älskade.




Ovido - Quiz & Flashcards