Alla inlägg den 8 juli 2007

Av Linda - 8 juli 2007 12:16

gör att helt nya saker kommer upp. Eller snarare gamla. Sådant som man kan leva med när man är själv, helt enkelt för att det inte märks, blir tydligt när man är två. Jag speglar den andre och den andre speglar mig.


Det som är svårt att hela tiden komma ihåg är att allt som sker handlar om mig.


Så länge jag kan vara ärligt övertygad om att "världen vill mig väl", så länge behöver jag vara medveten om att det är mina tolkningar av omvärlden som gör att jag inte mår bra, om jag inte mår bra. Vad den andre gör är på ett sätt ointressant (på ett sätt, alltså) därför att det handlar om den personens föreställningar om livet. Jag kan aldrig få en person att tro att jag vill henne eller honom väl, om hans eller hennes grundövertygelse är att omvärlden är emot honom eller henne. Lika lite som någon kan övertyga mig om att jag är djupt älskad om jag inte själv tror att det är möjligt att älska någon som jag.


Jag skriver nog det här för att påminna mig själv, för att verkligen göra det tydligt och verkligt för mig, så att jag kan ha det med mig när vi nu ska träffas under en längre period igen. Att våga älska och våga visa att man älskar gör att i alla fall jag känner mig mer utsatt, naknare och mer sensitiv. Jag lever mer intensivt, helt enkelt.


Det kan, om jag väljer det, också göra att jag blir mer känslig för saker som jag tolkar efter mitt gamla regelsystem, efter mina gamla erfarenheter. Det är lätt att glömma att det är en ny tid nu, ett nytt möte med nya möjligheter. För gamla rädslor och smärtor sitter ibland hårdare än man tror.


Men det ska bli härligt och underbart att få mötas igen, att få göra saker tillsammans och, faktiskt, också arbeta tillsammans. Få utforska och lära känna varandra ännu mer. Och bara vara ... det är kanske det bästa ... att bara få vara tillsammans ...


Som sagt, livet är ett äventyr med allt vad det innebär. Det är så spännande!


Så jag väljer att fokusera på ljuset, på kärleken och tilliten, på glädjen och på den fullkomliga övertygelsen att livet vill mig väl så att allt är som det ska vara.

Ovido - Quiz & Flashcards