Direktlänk till inlägg 17 augusti 2008

Alltså, det här är ju så intressant

Av Linda - 17 augusti 2008 12:41

Apropå mitt förra inlägg. Kan inte riktigt släppa det ännu. Det finns så många aspekter, så många saker som påverkas att det är svårt att inrikta sig.


Regndiset av tankar som tänker sig själva är självklart inte bara något som finns när man vaknar på morgonen, utan det är något som samexisterar med en hela tiden. Varje människa har sitt regndis, en del mer, en del mindre. Som fisken i vattnet inte är medveten om att den är i vatten, lika lite är vi medvetna om vilken typ av ständiga tankar, ständigt tankebrus vi bär med oss.


Men vi kan, genom att se hur vi tolkar andra människor, börja förstå oss själva. Tror vi att andra vill oss väl? Tror vi att dom vill oss illa? Tror vi oss vara manipulerade? Utnyttjade? Älskade? Sedda?


Om jag ständigt upplever att människor är lite smått ogina, allmänt griniga och helst vill utnyttja mig för sina egna syften, då har jag upptäckt vad mitt tankebrus består av. Det intressanta är att jag omedvetet skapar situationer som bekräftar mitt tankebrus. Det spelar ingen roll om jag anser att jag säger vänliga saker och på ett plan vill väl. En komplimang, kan, som alla vet, levereras med en tagg, en fråga kan ha en underliggande osäkerhetskänsla, omtanke kan vara besläktat med kontroll.


Det jag möter är det som ligger i mig själv. Kan jag i grunden förändra mitt tankebrus, mitt regndis av tankar så har jag förändrat världen.


Kan jag bli av med tankebruset ... då är jag fri.


;-))



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda - 7 augusti 2012 13:28

jaget bortom vanan att känna jaget bortom känslan   Att förstå centrum förbi linjerna av årsom gått år som format och skapat det jag kanske en gång trodde var jag   Men jaget är upplöst i trygg förvissning om att det bortom bortom ...

Av Linda - 27 januari 2012 23:54

Jag möter människor som säger sig vilja förändra sina liv. De är missnöjda och vill ha något annat. En del har tänkt till och säger sig veta vad de vill ha, andra påstår att de bli glada bara allt var annorlunda.   Men det är enkelt att förändra ...

Av Linda - 9 november 2011 22:43

är konstig. Här sitter jag vid min dator en hel kväll, fast jag har ett liv att leva ... Det är som om jag väntar på att det ska bli roligare, men det blir det inte. Det är ju ändå bara en dator jag sitter vid. Det roligaste i kväll var när jag träna...

Av Linda - 11 oktober 2011 21:48

I tanken lever tron att sedan ska jag ... sedan kommer dom ... jag minns när ... då var det ...   Men tanken har ingen substans tanken har ingen mening tanken har ingen verklighetsförankring   Bara i nuet finns verkligheten närv...

Av Linda - 13 september 2011 21:21

bli alldeles knäpp av att se alla rubriker om politiker som avgått med hela sin lön kvar resten av livet, samtidigt som de jobbar fullt på ett nytt jobb. Eller koncernchefer med fallskärmar på hur mycket som helst. Eller vinster på poker, triss eller...

Ovido - Quiz & Flashcards