Direktlänk till inlägg 27 augusti 2008

Det slår mig

Av Linda - 27 augusti 2008 23:09

också att varandet i nuet, detta att låta varje dåtid dö sin död och inte försöka skapa en framtid som ännu inte är här, är exakt samma sak som att förlåta fullt ut. Samma sak som att förlåta som om det aldrig har hänt.


Undrar hur många gånger mitt ego, min hjärna kommer att trixa med mig för att få mig att tro att jag är i nuet, fast jag i själva verket för mig själv bakom ljuset. :-)


Det är något med det här att släppa det som har varit, som är alldeles essentiellt. Vi släpar med oss gamla smärtkroppar från vårt tidigare liv och tror att vi ska identifiera oss med dem! Men vi är ju inte alls vår gamla smärta! Bara om vi tror att vi är samma sak som våra kroppar kan vi tro att vi är vår gamla smärta. Men i själva verket är vi oändliga och mycket mer. 


Ibland behöver den gamla smärtan "av-slöjas" för att vi ska kunna släppa den. Andra gånger räcker det med att säga att nu är det nog.


Egot är inte intresserad av att "av-slöja" någonting, för egot får sin näring från smärtkroppen som är ett annat uttryck för "kluster i väven". Den väv som vi själva har vävt från det att vi föddes, och den väv som vävdes av det som är vår omvärld innan vi kom hit som pyttesmå människor. Egot kommer att kämpa för att behålla sin första plats i prioriteringen. Och det är både listigt och lurigt, det ska gudarna veta! Framför allt kan man inte slåss mot det, för det älskar kamp.


Det enda man kan göra är att byta fokus.


Och när jag kan falla in i nuet, med full medvetenhet och total acceptans, så löser väven upp sig och egot är borta som om det aldrig funnits.


Det har det ju heller aldrig ... inte på riktigt. Bara i illusionen. 


hmmm 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda - 7 augusti 2012 13:28

jaget bortom vanan att känna jaget bortom känslan   Att förstå centrum förbi linjerna av årsom gått år som format och skapat det jag kanske en gång trodde var jag   Men jaget är upplöst i trygg förvissning om att det bortom bortom ...

Av Linda - 27 januari 2012 23:54

Jag möter människor som säger sig vilja förändra sina liv. De är missnöjda och vill ha något annat. En del har tänkt till och säger sig veta vad de vill ha, andra påstår att de bli glada bara allt var annorlunda.   Men det är enkelt att förändra ...

Av Linda - 9 november 2011 22:43

är konstig. Här sitter jag vid min dator en hel kväll, fast jag har ett liv att leva ... Det är som om jag väntar på att det ska bli roligare, men det blir det inte. Det är ju ändå bara en dator jag sitter vid. Det roligaste i kväll var när jag träna...

Av Linda - 11 oktober 2011 21:48

I tanken lever tron att sedan ska jag ... sedan kommer dom ... jag minns när ... då var det ...   Men tanken har ingen substans tanken har ingen mening tanken har ingen verklighetsförankring   Bara i nuet finns verkligheten närv...

Av Linda - 13 september 2011 21:21

bli alldeles knäpp av att se alla rubriker om politiker som avgått med hela sin lön kvar resten av livet, samtidigt som de jobbar fullt på ett nytt jobb. Eller koncernchefer med fallskärmar på hur mycket som helst. Eller vinster på poker, triss eller...

Ovido - Quiz & Flashcards