Direktlänk till inlägg 20 september 2008

Det är konstigt

Av Linda - 20 september 2008 13:36

att vara människa ...


Livet är enkelt och helt ok, till och med ganska underbart. Så uppstår en rädsla i mig, som inte har med verkligheten att göra, som inte har med nuet att göra, men som påverkar hela mig i flera veckor. Genomsyrar mitt tänkande, mitt kännande, mitt varande. 


Till slut kan jag lokalisera vad det är för tavla det rör sig om; att vara FEL, men den här gången hjälper det inte med en gång att se vad det är för tavla. Det hjälper mig att förstå att jag är ute och cyklar, att det inte är andra som är "dumma", att jag missuppfattar och missförstår och att det gör att världen upplevs som hotfull och farlig. Men det suddar inte ut tavlan. Inte med en gång.


Och allt drogs igång av att någon kände sig hotad av min person. 


Jag som kämpat så med att inte vara en besvärlig unge, under hela skoltiden. Som efter lång tid lärde mig att INTE ställa besvärliga frågot, att INTE kräva mer av undervisningen eller skolan, att INTE ifrågasätta de vuxnas konstiga beslut, som blev tystare och tystare för att inte dra på mig suckar och kommentarer från omvärlden. Som syntes mindre och mindre.  


Plötsligt kastades jag tillbaka in i det gamla. Den gamla känslan av att vara fel. Att inte förstå hur jag borde vara, uppföra mig, tala.  Att inte förstå vad som var min ... plats.


De sista dagarna har jag tänkt att det är inte bara min gamla smärta som varit triggad. Flera av mina vänner går igenom samma eller liknande saker, var och en på sitt sätt.  Och kanske är det ett kluster i väven som tiden fått oss att komma ikontakt med. En gammal, gammal rädsla, inpiskad i kvinnors huvuden och nervsystem som handlar just om att vara FEL.


Kvinnor skulle inte tala i församlingen. Kvinnor skulle inte tala i mäns sällskap, kvinnor hade inte rätt att rösta förrän en bit in på 1900talet, kvinnors känslor ansågs som trams, de brändes på bål för inte så många hundra år sedan, på femhundratalet fattades beslut om att kvinnor ändå skulle räknas som människor på det stora kyrkomötet, kvinnors sexualitet förnekades och förnekas på många platser fortfarande, fördömdes och betraktades som djävulens verk. 


Jag känner en klok, äldre kvinna som på fullt allvar kan säga att det är självklart att man måste manipulera män för att få sin vilja fram. Hur skulle man annars får som man vill?


Det är så konstigt.


Det är en stor smärtkropp som vi, som kollektiv, har att förlåta och rensa ut.  Det är tufft att göra det när man känner sig förgiftad av känslan av att vara FEL. För det är liksom allt som finns i hela systemet. Skam. Skuld. 


Tack alla goda krafter för att jag har dessa verktyg som meditation, andning, sömn, böcker, yoga, naturen så att jag kan ta mig ur det. Få perspektiv. Göra om tavlan, sudda ut den.


Tack tack tack

 
 
Ingen bild

Tinntinn

22 september 2008 23:55

Klockan är snart tolv och jag har ägnat några timmar denna kväll åt att läsa din blogg. Japp, hela alltihopa, och jag är verkligen ingen bloggare. Jag är så glad att jag hittade hit!
Din adress hittade jag på ett sånt lustigt sätt att man kunde tro att det var en slump...

Mycket av det du skriver skulle jag vilja kommentera, men är för trött. Återkommer för att läsa mer/igen, men tackar varmt så länge. Än en gång får jag bekräftat att det jag behöver kommer till mig. Tack!

Kuriosa: min kod för att kunna kommentera är "sehr", "mycket" på tyska. Intressant slump, det med :-)

Allt gott, Tinntinn

 
Ingen bild

Alexandra

23 september 2008 20:37

Oj! Blir lite stum. Och både berörd och rörd. Tack själv för att du ville läsa!

:-)
Allt gott tbx!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda - 7 augusti 2012 13:28

jaget bortom vanan att känna jaget bortom känslan   Att förstå centrum förbi linjerna av årsom gått år som format och skapat det jag kanske en gång trodde var jag   Men jaget är upplöst i trygg förvissning om att det bortom bortom ...

Av Linda - 27 januari 2012 23:54

Jag möter människor som säger sig vilja förändra sina liv. De är missnöjda och vill ha något annat. En del har tänkt till och säger sig veta vad de vill ha, andra påstår att de bli glada bara allt var annorlunda.   Men det är enkelt att förändra ...

Av Linda - 9 november 2011 22:43

är konstig. Här sitter jag vid min dator en hel kväll, fast jag har ett liv att leva ... Det är som om jag väntar på att det ska bli roligare, men det blir det inte. Det är ju ändå bara en dator jag sitter vid. Det roligaste i kväll var när jag träna...

Av Linda - 11 oktober 2011 21:48

I tanken lever tron att sedan ska jag ... sedan kommer dom ... jag minns när ... då var det ...   Men tanken har ingen substans tanken har ingen mening tanken har ingen verklighetsförankring   Bara i nuet finns verkligheten närv...

Av Linda - 13 september 2011 21:21

bli alldeles knäpp av att se alla rubriker om politiker som avgått med hela sin lön kvar resten av livet, samtidigt som de jobbar fullt på ett nytt jobb. Eller koncernchefer med fallskärmar på hur mycket som helst. Eller vinster på poker, triss eller...

Ovido - Quiz & Flashcards