Direktlänk till inlägg 23 september 2008

Skam

Av Linda - 23 september 2008 20:38

Bara att tala om skam känns skamligt. Har inte haft någon direkt upplevelse av att jag skulle lida av särskilt mycket skam. Men när jag skrev om min känsla häromdagen blev det tydligt för mig att det är just det som det här handlar om.


Skam. 


Att stå i skamvrån. Att skämmas. Att ha gjort fel. Att inte vara värd(ig). 


Att bli förskjuten. Att inte få vara med. Att vara fel. Att inte passa in. Att bli syndabock. 


Någon frågade hur skam kändes? Jag säger att den känns som att frysa till is i nervbanorna och i blodomloppet. Den känns paralyserande. Den känns i armar och ben och huvud som stelnat vakum. 


När skammen drabbar mig inser jag att jag inte borde leva. Jag borde aldrig ha uppstått som fysisk varelse på den här jorden. Jag borde inte finnas till.


Men jag vet att det är skammen som talar. Inte jag. Inte egentligen. Jag vet att det perspektivet är helt falskt och ett evigt lurendrejeri av egot. Ett sätt att blåsa upp sig som en negativ bubbla. Den finns inte. 


Det som finns är den inre ljusvägledaren. Det är det enda som är sant. Det svåra är att komma ihåg det i den paralyserande, stelfrusna värld av skam som förtär den fysiska kroppen. 


Men ändå ... det gick att komma ihåg den här gången. Det gick att komma igenom. Och nu, efteråt, kanske det är möjligt att komma ihåg vilken tavla som återskapades för att smärtan i skammen skulle bli så total när en viss situation uppstår.  Så att jag kan förlåta och gå vidare. 


C G Jung har sagt ungefär att allt som vi inte gör oss medvetna om styr vårt liv. Kommer inte ihåg exakt hur han uttryckte det, men jag hade lappen ovanför min sänggavel i x antal år. Kan jag förstå varför jag var kvar i en konstig relation så länge som jag var, om jag förstår min skamkänsla?


Det är möjligt. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda - 7 augusti 2012 13:28

jaget bortom vanan att känna jaget bortom känslan   Att förstå centrum förbi linjerna av årsom gått år som format och skapat det jag kanske en gång trodde var jag   Men jaget är upplöst i trygg förvissning om att det bortom bortom ...

Av Linda - 27 januari 2012 23:54

Jag möter människor som säger sig vilja förändra sina liv. De är missnöjda och vill ha något annat. En del har tänkt till och säger sig veta vad de vill ha, andra påstår att de bli glada bara allt var annorlunda.   Men det är enkelt att förändra ...

Av Linda - 9 november 2011 22:43

är konstig. Här sitter jag vid min dator en hel kväll, fast jag har ett liv att leva ... Det är som om jag väntar på att det ska bli roligare, men det blir det inte. Det är ju ändå bara en dator jag sitter vid. Det roligaste i kväll var när jag träna...

Av Linda - 11 oktober 2011 21:48

I tanken lever tron att sedan ska jag ... sedan kommer dom ... jag minns när ... då var det ...   Men tanken har ingen substans tanken har ingen mening tanken har ingen verklighetsförankring   Bara i nuet finns verkligheten närv...

Av Linda - 13 september 2011 21:21

bli alldeles knäpp av att se alla rubriker om politiker som avgått med hela sin lön kvar resten av livet, samtidigt som de jobbar fullt på ett nytt jobb. Eller koncernchefer med fallskärmar på hur mycket som helst. Eller vinster på poker, triss eller...

Ovido - Quiz & Flashcards