Direktlänk till inlägg 23 oktober 2008

Träffade vänner

Av Linda - 23 oktober 2008 14:17

igår. Vi ses ibland och ... tar hand om varandra. Allt från meditation till massage och utbyte av erfarenheter. Ofta, ja, nästan alltid visar det sig att det vi kommer med till träffen har samma tema. Utan att vi vet om det. Oavsett om vi setts sedan sist eller inte.


Och gissa vad temat blev den här gången? Som av en händelse handlade det om:


Hur vi styrs av vår skamkänsla. Alla var vi upptagna av relationer som hackade och försökte se klart på vad det var som hände.


Var och en av oss "såg" att i respektive relationer fanns skammen som en bakgrund, ett regndis av känslor som påverkade våra reaktioner och våra val. Men vi kunde också se att den andre i relationen gjorde likadant. Var och en på sitt sätt.


För min del blev det klart hur jag tidigare förnekat min enorma längtan efter att få bekräftelse på att jag är älskad ... och alltså varit styrd av den förnekade känslan. Vilka kringelikrokvägar har jag inte gått för att klara mig ur situationer som kanske, kanske skulle kunna visa mig att jag inte är värd att bli älskad. Visa mig att jag inte är älskad. Och vilken skam jag har försökt undvika genom det! Jag kunde se och förstå hur jag svarat an på andras tavlor, andras rädsla och skam, för att inte se min egen skam, min egen akuta skräck för att inte vara värd att finnas till.


Och tänk så människor som har kunnat styra mig genom att antyda, medvetet eller omedvetet, att jag kommer att hamna utanför om jag inte går med på deras vilkor. Att jag blir avvisad. Min skam har fått mig att  slå knut på mig själv för att vara "rätt".


Och det är jag ju inte. Jag är ju bara jag. Precis som jag ska vara. Gudskelov.


Sedan jag separerade mig från känslan av skam märker jag att jag istället för att bli arg, sur, eller ledsen (eller bara kall och avstängd) i situationer där skammen används för att få sin vilja fram, så blir jag bara förvirrad. Det "tar" mig inte längre. Jag är inte längre rädd för att bli avvisad. Och även om jag inte ser det under tiden det pågår, så ser jag i alla fall efteråt; hur spelet eller dramat växte fram.  Hur min medmänniska enligt gamla mönster försökte skapa en situation som skulle bekräfta gamla smärtor. För att bevisa hur livet ser ut.


Nästa steg är att se det under tiden det händer. Och nästa igen är att se att det aldrig har hänt, redan innan det händer. Då finns det inte längre.


Snacka om förlåtelse ... 



 
 
Ingen bild

Tinntinn

23 oktober 2008 17:31

Wow. Dina ord idag hjälper mig att se mig själv. Tack! Nu måste jag gå och tänka lite... :-)

 
Ingen bild

Alexandra

24 oktober 2008 23:23

:-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda - 7 augusti 2012 13:28

jaget bortom vanan att känna jaget bortom känslan   Att förstå centrum förbi linjerna av årsom gått år som format och skapat det jag kanske en gång trodde var jag   Men jaget är upplöst i trygg förvissning om att det bortom bortom ...

Av Linda - 27 januari 2012 23:54

Jag möter människor som säger sig vilja förändra sina liv. De är missnöjda och vill ha något annat. En del har tänkt till och säger sig veta vad de vill ha, andra påstår att de bli glada bara allt var annorlunda.   Men det är enkelt att förändra ...

Av Linda - 9 november 2011 22:43

är konstig. Här sitter jag vid min dator en hel kväll, fast jag har ett liv att leva ... Det är som om jag väntar på att det ska bli roligare, men det blir det inte. Det är ju ändå bara en dator jag sitter vid. Det roligaste i kväll var när jag träna...

Av Linda - 11 oktober 2011 21:48

I tanken lever tron att sedan ska jag ... sedan kommer dom ... jag minns när ... då var det ...   Men tanken har ingen substans tanken har ingen mening tanken har ingen verklighetsförankring   Bara i nuet finns verkligheten närv...

Av Linda - 13 september 2011 21:21

bli alldeles knäpp av att se alla rubriker om politiker som avgått med hela sin lön kvar resten av livet, samtidigt som de jobbar fullt på ett nytt jobb. Eller koncernchefer med fallskärmar på hur mycket som helst. Eller vinster på poker, triss eller...

Ovido - Quiz & Flashcards