Direktlänk till inlägg 8 december 2008

Tänk att

Av Linda - 8 december 2008 23:49

kommunikation ska vara så in i bänken svårt. Tänk att det är så svårt att frigöra sig från sina egna tavlor, sin egen världsbild. Tänk att vi alla hela tiden talar utifrån och genom våra egna filter och har så fruktansvärt svårt att se och förstå andra!


Tänk vad det är frestande att strunta i att försöka förstå dom andra och bara köra sin linje.  Tänk vad det är frustrerande att inte mötas av förstående av andra.


Tänk vad vi speglas i vårt oförstående av andra i varandra... 

 
 
Svante Odmark

Svante Odmark

9 december 2008 11:59

Ja, jag kan bara tala utifrån min egen upplevelse - det som är sant för mig. Jag kan ha förväntningar eller förhoppningar om att andra ska förstå mig, men jag behöver se att även dessa förväntningar/-hoppningar tillhör min egen upplevelse. Om jag känner mig förstådd eller missförstådd så sker det i min egen upplevelse. Allt som händer "mig" händer där, oavsett vad (i det yttre eller inre) som jag anser orsakar det.

Och det viktiga är: Om jag anser att en annan människa har orsakat en känsla inom mig så är det ALDRIG SANT. För det är i själva verket min egen upplevelse av den andra människan som orsakar det som händer inom mig!

Visst, det kan vara svårt. Och då gäller det att se att det som gör att det känns svårt är att det finns vissa typer av känslor och tillstånd som jag inte är redo att fullt ut acceptera som en del av mig - till exempel känslan av att vara totalt missförstådd.

När jag lär mig att fullt ut acceptera känslan av att vara totalt missförstådd kan jag fortsätta att kommunicera "min sanning" i full visshet om att det finns INGENTING jag kan göra för att styra om jag ska bli förstådd eller inte. Men själva akten att kommunicera min egen sanning blir då tillfredsställande i sig - och förmodligen kommer jag allt oftare att bli förstådd...

Nu har jag försökt uttrycka hur det ter sig för mig. Kanske känner du igen dig i det jag skriver, kanske inte... :-)

/Svante

http://visavagen.blogspot.com

 
Ingen bild

Alexandra

9 december 2008 23:18

Absolut.Det handlar bara om mig. Inte om någon annan. Men det betyder inte att det är lätt (för mig) att genomskåda det jag kallar "mina tavlor". Ännu så länge finns det hela tiden en ny tavla bakom varje jag avslöjar. Och kanske blir de större också ... ibland kan dom vara så stora att jag inte ens ser att det är en tavla. Gissar att det är det jag står inför just nu.

Men allt är som det ska, och livet rullar på.

Tack för din kommentar!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda - 7 augusti 2012 13:28

jaget bortom vanan att känna jaget bortom känslan   Att förstå centrum förbi linjerna av årsom gått år som format och skapat det jag kanske en gång trodde var jag   Men jaget är upplöst i trygg förvissning om att det bortom bortom ...

Av Linda - 27 januari 2012 23:54

Jag möter människor som säger sig vilja förändra sina liv. De är missnöjda och vill ha något annat. En del har tänkt till och säger sig veta vad de vill ha, andra påstår att de bli glada bara allt var annorlunda.   Men det är enkelt att förändra ...

Av Linda - 9 november 2011 22:43

är konstig. Här sitter jag vid min dator en hel kväll, fast jag har ett liv att leva ... Det är som om jag väntar på att det ska bli roligare, men det blir det inte. Det är ju ändå bara en dator jag sitter vid. Det roligaste i kväll var när jag träna...

Av Linda - 11 oktober 2011 21:48

I tanken lever tron att sedan ska jag ... sedan kommer dom ... jag minns när ... då var det ...   Men tanken har ingen substans tanken har ingen mening tanken har ingen verklighetsförankring   Bara i nuet finns verkligheten närv...

Av Linda - 13 september 2011 21:21

bli alldeles knäpp av att se alla rubriker om politiker som avgått med hela sin lön kvar resten av livet, samtidigt som de jobbar fullt på ett nytt jobb. Eller koncernchefer med fallskärmar på hur mycket som helst. Eller vinster på poker, triss eller...

Ovido - Quiz & Flashcards