Direktlänk till inlägg 2 mars 2008

att förstå vem jag är.

Av Linda - 2 mars 2008 18:35

Vi gick söderut. Markens konvulsioner kom tätare och tätare. Det låg som ett dån i bakgrunden, ett djupt dovt muller, knappt hörbart. Jag såg på barnen i min grupp och kände att jag måste plocka ihop mig själv. För deras skull behövde jag gå vidare. Visa på en väg jag inte kände till. Leda dem till en värld jag inte trodde på. Tro på något jag bara kände förtvivlan inför. Så vi gick.

Dagen efter djupnade mullret. Vi hade gått tills det blev så mörkt att det inte gick att se handen framför sig. Då slog vi läger där vi stod. Ingen eld tändes och ingen mat lagades, vi åt den matsäck vi packat. Så snart solen började färga himmelen började vi gå igen. Det var viktigt att vi kom så långt bort från Dalen som möjligt; Al-Kihiyas ord hade varit tydliga. När solen stod på sitt högsta förmörkades plötsligt hela himmelen. Vi stannade upp ett ögonblick inför det ofattbara som hände. Ovanför oss blev allting rött och svart. Mullret övergick i ett dån och marken skakade utan avbrott.

- Kom, ropade jag, vi kan inte stanna nu. Med krafter jag inte visste att jag hade fick jag med mig hela gruppen. Vi gick så fort vi kunde, vi hade sprungit om inte barnen hade varit med.

Så överväldigades vi av att världen drunknade i ett vredesutbrott som kom från själva bergens innandöme. Långt borta kunde vi se hur glödande sten och eld spyddes ut över jorden. Allt var kaos och vi gjorde det enda vi kunde; flydde.

I flera dagar var det varken dag eller natt. Himmelen förmörkades av sot och eld. Landskapet vi flydde genom var sten och berg och vi kom ut på en platå som kändes oändligt stor, det var som en öken av sten. Jag hade ingen aning om vart jag ledde oss, jag gick bara framåt. Vi hade alla huvan på våra mantlar uppdragna över huvudena och skyndade oss fram.

Hur gick det egentligen för oss? Jag vet inte hur det gick för de andra. Jag vet bara vad som hände mig. Som ansvarig för gruppen gick jag först. Vi kom fram till platåns ände. Framför oss och nedanför oss var en ravin som sträckte sig så långt fram och åt sidorna att jag inte kunde se slutet. Vi stod inför ett stup.




Copyright © 2008  

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda - 7 augusti 2012 13:28

jaget bortom vanan att känna jaget bortom känslan   Att förstå centrum förbi linjerna av årsom gått år som format och skapat det jag kanske en gång trodde var jag   Men jaget är upplöst i trygg förvissning om att det bortom bortom ...

Av Linda - 27 januari 2012 23:54

Jag möter människor som säger sig vilja förändra sina liv. De är missnöjda och vill ha något annat. En del har tänkt till och säger sig veta vad de vill ha, andra påstår att de bli glada bara allt var annorlunda.   Men det är enkelt att förändra ...

Av Linda - 9 november 2011 22:43

är konstig. Här sitter jag vid min dator en hel kväll, fast jag har ett liv att leva ... Det är som om jag väntar på att det ska bli roligare, men det blir det inte. Det är ju ändå bara en dator jag sitter vid. Det roligaste i kväll var när jag träna...

Av Linda - 11 oktober 2011 21:48

I tanken lever tron att sedan ska jag ... sedan kommer dom ... jag minns när ... då var det ...   Men tanken har ingen substans tanken har ingen mening tanken har ingen verklighetsförankring   Bara i nuet finns verkligheten närv...

Av Linda - 13 september 2011 21:21

bli alldeles knäpp av att se alla rubriker om politiker som avgått med hela sin lön kvar resten av livet, samtidigt som de jobbar fullt på ett nytt jobb. Eller koncernchefer med fallskärmar på hur mycket som helst. Eller vinster på poker, triss eller...

Ovido - Quiz & Flashcards