Direktlänk till inlägg 26 april 2008

Jag tänker ibland

Av Linda - 26 april 2008 10:38

på en annan konstig sak när det gäller att vara människa.


Det kommer hit små människor varje dag, små ljuvliga individer, stora själar i en liten mänsklig kropp, och vi tar emot dem och ser deras särart. Vi är i regel helt medvetna om att var och en av de små knytena redan från början har en personlighet som kommer till uttryck på olika sätt. Varje förälder vet att inget syskon är det andra likt. Inte helt och hållet i alla fall.


Men när skolan börjar då är det plötsligt viktigt att vara strömlinjeformad. Skolan har en uppbyggnad som inte har förändrats sedan den startade en gång.


De förändringar som gjorts må ha varit stora, men ingen har egentligen ifrågasatt syftet med skolan. Det verkar som att det har varit uppenbart. Men är det sant? Vad är egentligen syftet med skolan?


Att vi ska få strömlinjeformade individer som passar in i samhället? Då får vi ett konstigt samhälle med möjlighet för enskilda individer att toppstyra det.


Att få duktiga människor som kan arbeta och tjäna pengar? Om det är målet så kan man konstatera att det är dom duktiga människorna som ofta arbetar ut sig och mår dåligt.


Att ge kunskap? Det är ett gott syfte, men det är viktigt att komma ihåg att kunskap ändrar sig, det som var sant på 1800talet är inte sant idag.


Eller är syftet att hjälpa till att skapa självständiga, lyckliga människor med en självkänsla som får dom att skapa nytt i en slags egensinnig frihet? Människor som kan och vågar bidra till samhället på ett kreativt sätt?


Om vi såg på "måendet" som en termometer som talar om hur tillståndet är så borde vi kanske göra en djupgående förändring av skolans uppbyggnad, med tanke på hur många det faktiskt är som på olika sätt inte trivs i skolan.

Är det rimligt att pressa in alla dessa individer, alla individuella själar, i en form som gjöts för lite över hundra år sedan?


Samhället har förändrats. Vi har tillgodosett våra basbehov (Maslows behovstrappa) och nu är vi mer intresserade av att må bra än någonsin förr. Där det förut handlade om att få mat för dagen handlar det istället idag om att inte ha ångest, ont i magen, värk i kroppen. Vi vill vara lyckliga.


Det är konstigt att vi inte får lära oss det genom skolan...


http://www.algonet.se/~hogman/skolhistoria.htm


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda - 7 augusti 2012 13:28

jaget bortom vanan att känna jaget bortom känslan   Att förstå centrum förbi linjerna av årsom gått år som format och skapat det jag kanske en gång trodde var jag   Men jaget är upplöst i trygg förvissning om att det bortom bortom ...

Av Linda - 27 januari 2012 23:54

Jag möter människor som säger sig vilja förändra sina liv. De är missnöjda och vill ha något annat. En del har tänkt till och säger sig veta vad de vill ha, andra påstår att de bli glada bara allt var annorlunda.   Men det är enkelt att förändra ...

Av Linda - 9 november 2011 22:43

är konstig. Här sitter jag vid min dator en hel kväll, fast jag har ett liv att leva ... Det är som om jag väntar på att det ska bli roligare, men det blir det inte. Det är ju ändå bara en dator jag sitter vid. Det roligaste i kväll var när jag träna...

Av Linda - 11 oktober 2011 21:48

I tanken lever tron att sedan ska jag ... sedan kommer dom ... jag minns när ... då var det ...   Men tanken har ingen substans tanken har ingen mening tanken har ingen verklighetsförankring   Bara i nuet finns verkligheten närv...

Av Linda - 13 september 2011 21:21

bli alldeles knäpp av att se alla rubriker om politiker som avgått med hela sin lön kvar resten av livet, samtidigt som de jobbar fullt på ett nytt jobb. Eller koncernchefer med fallskärmar på hur mycket som helst. Eller vinster på poker, triss eller...

Ovido - Quiz & Flashcards