Direktlänk till inlägg 27 april 2008

Verkligen intressant fråga!

Av Linda - 27 april 2008 21:28

Manne skrev i en kommentar: 


"Handlar det om förutfattade meningar verkligen??

Jag läser att det handlar om ens egna farhågor som blottas då vi inte tycks nå varandra, i frågor som ligger nära någon typ av egen rädsla.

Men, är det verkligen så generellt??

Det gemensamma ovan verkar ju vara just rädsla för något, och att det kanske det som är den egentliga förutfattade meningen.

Oavsett kön."


Visst handlar det om rädsla! Men finns det inte vissa grundläggande rädslor som samhället bygger på? Och som är förknippade med vilket kön man tillhör?


Den oklara skillnaden mellan att vara en man eller att vara en kvinna gör att vi ofta hamnar i ett spel där alla möjliga ingredienser ingår. De "osynliga" värderingar vi fått med oss från vår uppväxt skapar den här rädslan. För kvinnor kanske en rädsla för att inte få en man, eftersom det verkar som om värdet på en själv stiger om man har en man (detta är INTE min personliga värdering, bara något jag har tyckt mig uppfatta), för män kanske en rädsla för att inte räcka till för en (ständigt?) behövande kvinna. 


Samhället bygger ju på den gamla grunden att kvinnor ska bli försörjda av männen, och ta hand om barnen ... fortfarande, trots allt. Vilka rädslor är inte givna av en sådan prägling?


Gudskelov så håller det på att förändras, vilket bör vara en befrielse både för män och för kvinnor! Men innan det är förändrat kommer det att vara förvirrat för många, många.


Tänker att det är viktigt att kvinnorna känner att de kan klara sig själva, att de är "sig själva nog", så att de utifrån det kan börja möta män utan att sätta sig själva i underläge genom att utgå från att de är "det andra könet". Viktigt att de kräver löner som motsvarar männens, kräver utrymme och respekt för sin värderingar, ser sina egna kvaliteter och värdesätter dem. Då kan kvinnorna välja att behöva en man för att hon vill utforska vad kärlek är tillsammans med honom.


För det tror jag är vad i alla fall jag är här för ... att utforska ljuset i kärleken på alla plan. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda - 7 augusti 2012 13:28

jaget bortom vanan att känna jaget bortom känslan   Att förstå centrum förbi linjerna av årsom gått år som format och skapat det jag kanske en gång trodde var jag   Men jaget är upplöst i trygg förvissning om att det bortom bortom ...

Av Linda - 27 januari 2012 23:54

Jag möter människor som säger sig vilja förändra sina liv. De är missnöjda och vill ha något annat. En del har tänkt till och säger sig veta vad de vill ha, andra påstår att de bli glada bara allt var annorlunda.   Men det är enkelt att förändra ...

Av Linda - 9 november 2011 22:43

är konstig. Här sitter jag vid min dator en hel kväll, fast jag har ett liv att leva ... Det är som om jag väntar på att det ska bli roligare, men det blir det inte. Det är ju ändå bara en dator jag sitter vid. Det roligaste i kväll var när jag träna...

Av Linda - 11 oktober 2011 21:48

I tanken lever tron att sedan ska jag ... sedan kommer dom ... jag minns när ... då var det ...   Men tanken har ingen substans tanken har ingen mening tanken har ingen verklighetsförankring   Bara i nuet finns verkligheten närv...

Av Linda - 13 september 2011 21:21

bli alldeles knäpp av att se alla rubriker om politiker som avgått med hela sin lön kvar resten av livet, samtidigt som de jobbar fullt på ett nytt jobb. Eller koncernchefer med fallskärmar på hur mycket som helst. Eller vinster på poker, triss eller...

Ovido - Quiz & Flashcards