Direktlänk till inlägg 29 april 2008

Tack, Manne!

Av Linda - 29 april 2008 19:00

:-) för din kommentar till "Talar med ..." 27 april, ang om det finns någon universell sanning eller inte.


Inte tänkte jag på döden när jag skrev att det nog inte spelade någon roll... men det är intressant att se vad som händer när man läser en text från ett annat perspektiv. Nej, inte tänkte jag på döden, jag tror ju inte ens på den!


Jag tänkte på upplysning. Den dag vi blir upplysta så betyder inte det som varit något annat än att det var vägen vi behövde gå för att bli just ... upplysta. Vi behövde göra just det där förfärliga, eller möta just den där förfärlige/a. Eller ta itu med det där jobbiga, eller göra den där uppoffringen, eller hjälpa den där behövande.


Här och nu, i det här livet, den här stunden, på den här jorden har det stor betydelse för oss vad vi råkar ut för och vad vi har gått igenom. Vi präglas av livet och vi behöver göra oss medvetna om det för att kunna "avprägla" oss. Eller befria oss. Jag tror inte heller att vi kan eller ska skärma av oss från det som varit, absolut inte. Däremot kanske vi kan genomskåda det som hänt oss och inse att det fanns andra perspektiv att se det skedda genom och på det sättet lösa upp det. Eller vi kanske kan ta hand om det genom att ge oss själva det vi önskade att vi hade fått av den eller dom som inte gjorde det vi så mycket längtade efter.


Det finns såklart många sätt att lösa upp det förflutnas knutar. Men dom ska lösas upp snarare än skärmas av.


Och jag tänker också att vi är brickor i ett större spel (jojomensan!:-)), jag ser det som att vi är delar i en väv som vävts av människors fantasier sedan lååångt tillbaka. Vi kan inte göra oss till öar i ett ingenting. Vi har överenskommelser om hur livet ser ut, och den som inte tar del av den överenskommelsen betraktas som sjuk.


Men i den här väven kan vi ändå göra ljuset medvetet, och ju starkare det kan frammanas desto mindre behöver vi den gamla (destruktiva?) väven.


Och när upplysningen når oss så är väven inte längre intressant.


Så vi tänker kanske inte så olika?


:-))



 
 
Ingen bild

Manne

29 april 2008 19:30

;)
När allting kommer kring så kanske vi inte är så olika....nej....

Tack själv, för nyfikna vinklingar på saker här i livet...!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda - 7 augusti 2012 13:28

jaget bortom vanan att känna jaget bortom känslan   Att förstå centrum förbi linjerna av årsom gått år som format och skapat det jag kanske en gång trodde var jag   Men jaget är upplöst i trygg förvissning om att det bortom bortom ...

Av Linda - 27 januari 2012 23:54

Jag möter människor som säger sig vilja förändra sina liv. De är missnöjda och vill ha något annat. En del har tänkt till och säger sig veta vad de vill ha, andra påstår att de bli glada bara allt var annorlunda.   Men det är enkelt att förändra ...

Av Linda - 9 november 2011 22:43

är konstig. Här sitter jag vid min dator en hel kväll, fast jag har ett liv att leva ... Det är som om jag väntar på att det ska bli roligare, men det blir det inte. Det är ju ändå bara en dator jag sitter vid. Det roligaste i kväll var när jag träna...

Av Linda - 11 oktober 2011 21:48

I tanken lever tron att sedan ska jag ... sedan kommer dom ... jag minns när ... då var det ...   Men tanken har ingen substans tanken har ingen mening tanken har ingen verklighetsförankring   Bara i nuet finns verkligheten närv...

Av Linda - 13 september 2011 21:21

bli alldeles knäpp av att se alla rubriker om politiker som avgått med hela sin lön kvar resten av livet, samtidigt som de jobbar fullt på ett nytt jobb. Eller koncernchefer med fallskärmar på hur mycket som helst. Eller vinster på poker, triss eller...

Ovido - Quiz & Flashcards