Alla inlägg den 22 juli 2008

Av Linda - 22 juli 2008 09:49

drömde att Gud kom till honom och berättade att trakten där han bodde skulle komma att drabbas av en förfärlig översvämning. Alla runtomkring skulle drunkna, men han, mannen, behövde inte vara orolig. Gud skulle rädda honom.


Mannen kände sig lugn och beskyddad och en dag kom översvämningen. Det blev ett oväder utan dess like som övergick i hällande regn. Det regnade i dagar. Vattnet steg ... och steg. Han satt i ett träd och väntade på Gud. Då flöt en luftmadrass förbi. Han skänkte den knappt en blick. Det gick en tid till och en roddbåt med några människor tog sig åt hans håll. Nu hade vattnet stigit ytterligare och han satt långt upp i kronan på trädet. När han såg roddbåten närma sig ropade han: - Bekymra er inte om mig! Gud kommer att rädda mig, ni kan ro vidare! Och vattnet fortsatte att stiga. Snart satt han högst upp i kronan. Det var lite vingligt och svajigt. Då kom  en helikopter dånande. Den släppte ner en repstege alldeles framför näsan på honom. Men mannen skakade på huvudet och vände bort ansiktet. Han vinkade åt helikoptern att ge sig iväg. "Gud kommer snart och räddar mig", tänkte han.


Så kom en vindil och svepte ner honom i vattnet där han, matt av att han suttit i trädet så länge, drunknade.


Det första han sa när han mötte Gud var: Men hallå!? Du skulle ju rädda mig!?


Och Gud svarade:  Jag skickade en luftmadrass, som skulle ha tagit dig långt därifrån, i säkerhet. Jag skickade en hel roddbåt, full med folk som skulle tagit emot dig med öppna armar. Jag skickade en helikopter med repstege som bara var att klättra upp för. Men du tackade nej till alltihop. Vad ville du att jag skulle göra?





Ovido - Quiz & Flashcards