Direktlänk till inlägg 17 november 2008

Har läst

Av Linda - 17 november 2008 20:18

en bok om parrelationer. Den införde ordet "härbärgera" i mitt vokabulär.


I en parrelation är det helt ok att man härbärgerar varandra på olika sätt. Man kan ta hand om olika känslor för varandra, ex om mannen har en ångest som handlar om att bli övergiven och därmed inte älskad, kan kvinnan gå in och så att säga härbärgera den ångesten åt honom. Han å sin sida kanske tar hand om hennes känsla av att vara otillräcklig (och därmed inte älskad). Så man kan vara både en härbärgerare och en som är härbärgerard. 


Det kan också vara så att en av parterna är mer av ena sorten än den andra på grund av att det är ett mönster från barndomen; genom att härbärgera ångest  åt andra får man existensberättigande. 


Jag kan bara konstatera att jag antagligen hade fått högsta betyg i ångesthärbärgerande om man kunnat få det. Av gammal och ohejdad vana har jag härbärgerat både den ena och den andre.


Och nu har jag och min älskade träffats. Och vi är likadana när det gäller det. Vi härbärgerar av hjärtans lust och blir helt frågande när det visar sig att den andre inte alls är intresserad av att bli härbärgerad. 


Riktigt, riktigt intressant. 


Det är härligt när det dyker upp ett ord sådär, och sätter pekfingret på vad det är som händer ibland, det där som inte gått att förstå, när man menat så vääääl!

Eller när känslan av att bli styrd kommit över en, som om man var ett barn ... då är den andre som, helt godhjärtat, försökt härbärgera.


Ska bli kul att se vart det leder ... att vi blir fria, kanske? Vuxna, fria människor som "ser" den andre klart, utan att gå in i gamla spår som finns kvar sedan barndomen och som bara handlar om överlevnadsstrategier.


Livet är ett mirakel.




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda - 7 augusti 2012 13:28

jaget bortom vanan att känna jaget bortom känslan   Att förstå centrum förbi linjerna av årsom gått år som format och skapat det jag kanske en gång trodde var jag   Men jaget är upplöst i trygg förvissning om att det bortom bortom ...

Av Linda - 27 januari 2012 23:54

Jag möter människor som säger sig vilja förändra sina liv. De är missnöjda och vill ha något annat. En del har tänkt till och säger sig veta vad de vill ha, andra påstår att de bli glada bara allt var annorlunda.   Men det är enkelt att förändra ...

Av Linda - 9 november 2011 22:43

är konstig. Här sitter jag vid min dator en hel kväll, fast jag har ett liv att leva ... Det är som om jag väntar på att det ska bli roligare, men det blir det inte. Det är ju ändå bara en dator jag sitter vid. Det roligaste i kväll var när jag träna...

Av Linda - 11 oktober 2011 21:48

I tanken lever tron att sedan ska jag ... sedan kommer dom ... jag minns när ... då var det ...   Men tanken har ingen substans tanken har ingen mening tanken har ingen verklighetsförankring   Bara i nuet finns verkligheten närv...

Av Linda - 13 september 2011 21:21

bli alldeles knäpp av att se alla rubriker om politiker som avgått med hela sin lön kvar resten av livet, samtidigt som de jobbar fullt på ett nytt jobb. Eller koncernchefer med fallskärmar på hur mycket som helst. Eller vinster på poker, triss eller...

Ovido - Quiz & Flashcards