Direktlänk till inlägg 24 april 2007

Ett litet

Av Linda - 24 april 2007 22:45

inlägg till ... hade en före detta man som sa att "vara snäll" var inget att sträva efter. "Grisen är också snäll, men den vill man inte ha i köket".


Det talesättet är något av det dummaste jag vet. Klart att vi ska vara snälla. Sjyssta, hyggliga, hjälpsamma. Är hjärtligt trött på all den här rädslan som människor har för varandra. Den som får oss att undvika varandras blickar, som gör att vi går i försvar innan något har hänt, som får oss att tolka omvärlden från ett negativt perspektiv. Och alltihop för att vi inte vågar tro att andra vill oss väl. För att vi inte vågar tro att vi är djupt älskade av universum.


Tråkigt att ordet snäll har fått en så negativ klang. Tror tvärtom att det finns mycket kraft i det. Det har absolut inget med mesighet att göra. Och inget med att inte kunna säga nej.

Godnatt vackra människor .... vet inte riktigt varför jag fick en sådan oemotståndlig lust att skriva det ovan skrivna ...

 
 
marie

marie

26 april 2007 11:54

Tänk vad världen skulle vara fin om alla var snälla!

http://carpediem.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Alexandra

26 april 2007 21:18

Javisst skulle den! Och antagligen är minst hälften av alla elakheter missuppfattningar och misstag.

 
Ingen bild

La famiglia

29 april 2007 23:01

Ninna nanna nananinanna....
Här kommer kvällens boktips. Konsten att vara snäll, av Stefan Einhorn.
Han säger precis samma sak; att vara snäll är inget mesigt, men fan så viktigt.

 
Ingen bild

Alexandra

30 april 2007 11:14

Tack, La Famiglia! Boktips mottages tacksamt :-)

 
marie

marie

5 maj 2007 08:26

Attans! Den boken har jag i hyllan men glömt bort!

http://carpediem.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda - 7 augusti 2012 13:28

jaget bortom vanan att känna jaget bortom känslan   Att förstå centrum förbi linjerna av årsom gått år som format och skapat det jag kanske en gång trodde var jag   Men jaget är upplöst i trygg förvissning om att det bortom bortom ...

Av Linda - 27 januari 2012 23:54

Jag möter människor som säger sig vilja förändra sina liv. De är missnöjda och vill ha något annat. En del har tänkt till och säger sig veta vad de vill ha, andra påstår att de bli glada bara allt var annorlunda.   Men det är enkelt att förändra ...

Av Linda - 9 november 2011 22:43

är konstig. Här sitter jag vid min dator en hel kväll, fast jag har ett liv att leva ... Det är som om jag väntar på att det ska bli roligare, men det blir det inte. Det är ju ändå bara en dator jag sitter vid. Det roligaste i kväll var när jag träna...

Av Linda - 11 oktober 2011 21:48

I tanken lever tron att sedan ska jag ... sedan kommer dom ... jag minns när ... då var det ...   Men tanken har ingen substans tanken har ingen mening tanken har ingen verklighetsförankring   Bara i nuet finns verkligheten närv...

Av Linda - 13 september 2011 21:21

bli alldeles knäpp av att se alla rubriker om politiker som avgått med hela sin lön kvar resten av livet, samtidigt som de jobbar fullt på ett nytt jobb. Eller koncernchefer med fallskärmar på hur mycket som helst. Eller vinster på poker, triss eller...

Ovido - Quiz & Flashcards