Direktlänk till inlägg 25 december 2007

vilar jag

Av Linda - 25 december 2007 23:55

Det var en mytisk historia som dök upp inom mig. Historieberättande var en del av vårt liv i  klanen. Nåja, inte bara vår klan … kvinnor hade i alla tider berättat historier och sjungit sånger för barn och barnbarn. Det var ett sätt att föra kunskap vidare, ett sätt att ge liv åt det som varit. För att vi skulle veta var vi kom ifrån och vilka vi blivit. I en av dessa berättelser talades det om en kvinna som på grund av att marken sprack och bergen rasade, kom ifrån de  sina. Allt förändrades i ett slag och hon var tvungen att fly för att hålla sig levande. De andra fick fly åt andra hållet. Det var vinter och på den tiden var vintern hårdare än nu. Hon hade bara sig själv och ett barn som låg i magen. Det var ännu inte tid för henne att föda. Men katastrofen som skilt henne från de sina, gjorde att förlossningen satte igång tidigare. Hon var inte förberedd och hon var alldeles ensam ute i vildmarken. Jag tyckte att det påminde mycket om mig. När hon väl fött sitt barn (som skulle komma att bli en av de största Drottningarna) åt hon upp efterbörden. Gudinnan kom till henne och sa vad hon skulle göra för att överleva med sitt barn. Efterbörden gav henne krafter nog att både ge barnet mjölk och hitta vägen tillbaka till dem hon hörde hemma hos. Det är en mycket vacker historia med en underbar, gripande sång till. Det är en av favoriterna bland historieberättarna.

Jag kom ihåg den berättelsen medan jag stod i det iskalla vattnet och tvättade mig. Historien säger att hon åt den rå, men jag hade svårt att tänka mig det. Hade alltid haft svårt för rått kött. Men när jag väl sköljt av den såg jag att den passade precis i det enda kokkärl jag hade. Jag tillsatte några av läkeörterna som krydda och som hjälp för min läkning. Hoppades innerligt att kokningen inte skulle minska kraften i den.

Plötsligt kände jag hur trött jag var. När jag tittade mig omkring såg jag att solen höll på att gå upp. Pyret mot min kropp gnällde oavbrutet. Jag hjälpte honom att hitta bröstet. Det ilade till och drog ihop sig i underlivet när han sög tag. Gudinna! Jag trodde smärtan skulle vara över! Det lugnade sig. Men varje gång han åt de första dagarna gjorde det lika ont.

Jag åt mig mätt för första gången på länge. Det blev inte en smula kvar av efterbörden. Jag tackade Gudinnan. Jag klättrade upp i trädet, hittade en bra grenklyka och somnade. Allt stod kvar som det var på marken. Jag tänkte inte ens på det, så trött var jag. Det sista jag minns att jag tänkte, var att jag funderade på om det bästa skulle vara att dränka ungen med en gång.




Copyright © 2007  

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda - 7 augusti 2012 13:28

jaget bortom vanan att känna jaget bortom känslan   Att förstå centrum förbi linjerna av årsom gått år som format och skapat det jag kanske en gång trodde var jag   Men jaget är upplöst i trygg förvissning om att det bortom bortom ...

Av Linda - 27 januari 2012 23:54

Jag möter människor som säger sig vilja förändra sina liv. De är missnöjda och vill ha något annat. En del har tänkt till och säger sig veta vad de vill ha, andra påstår att de bli glada bara allt var annorlunda.   Men det är enkelt att förändra ...

Av Linda - 9 november 2011 22:43

är konstig. Här sitter jag vid min dator en hel kväll, fast jag har ett liv att leva ... Det är som om jag väntar på att det ska bli roligare, men det blir det inte. Det är ju ändå bara en dator jag sitter vid. Det roligaste i kväll var när jag träna...

Av Linda - 11 oktober 2011 21:48

I tanken lever tron att sedan ska jag ... sedan kommer dom ... jag minns när ... då var det ...   Men tanken har ingen substans tanken har ingen mening tanken har ingen verklighetsförankring   Bara i nuet finns verkligheten närv...

Av Linda - 13 september 2011 21:21

bli alldeles knäpp av att se alla rubriker om politiker som avgått med hela sin lön kvar resten av livet, samtidigt som de jobbar fullt på ett nytt jobb. Eller koncernchefer med fallskärmar på hur mycket som helst. Eller vinster på poker, triss eller...

Ovido - Quiz & Flashcards