Direktlänk till inlägg 29 februari 2008

som hjälpt mig

Av Linda - 29 februari 2008 14:25

Stämningen förändrades. Luften andades uppbrott. Det fanns en hets som jag inte känt i Dalen tidigare. Det är underligt, tänkte jag, allt blir annorlunda när omständigheterna förändras. Att Utu var bort ur mitt sinne kändes inte längre sorgligt, jag kunde inte längre förstå hur jag hade kunnat lägga så stor betydelse på en man. Det var inte längre intressant, nu handlade det bara om avresan. Vi var uppdelade på sex grupper som skulle ge sig av åt var sitt håll. Det berodde på att Al-Kihiya ville vara säker på att Dalens medvetande på något sätt skulle överleva och nå ut i världen. Vi skulle spridas som solstrålar ut.

Skakningarna fortsatte och nu tänkte jag inte längre på födslovärkar … nu dök istället tankar om ulkningar upp. Jorden var på väg att spy upp något.

Inte förrän alla var helt klara och Al-Kihiya stod beredd att ta avsked av oss förstod jag att han inte tänkte följa med. Han skulle stanna kvar och gå under med Dalen.
- Det måste bli så, Altheia, sa han. Det är som det ska. Det är min väg.

Jag hade så svårt att acceptera hans beslut. Hela mitt inre reste sig och ville skrika åt honom att han inte hade rätt att fatta ett så viktigt beslut utan att rådfråga mig först! Varför hade han inte berättat? Vad var det som gjorde att jag inte räknades, fick stå utanför? Varför skulle alla jag uppriktigt älskade försvinna?

Jag ville rasa, skrika, slå, men gjorde ingenting. Förlorade den lilla gnutta av engagemang jag haft för att starta en ny resa. Kände mig apatisk.

Ingen hade vetat att Al-Kihiya skulle stanna. Alla hade haft en känsla av att han skulle följa med just deras grupp. Det hade varit ett sätt för honom att ingjuta mod i oss. Inte så att han ljugit eller fört oss bakom ljuset …. Vi hade själva skapat förväntningen i respektive grupp och han hade inte motsatt sig den. Rätt eller fel? Vi kanske undvek en del misstämningar under de månvarv som gått, men å andra sidan gick luften totalt ur de flesta när det blev klart att han skulle stanna. Det var fler än jag som kände sig övergivna. Han sa att han i anden skulle vara med varje grupp ändå. Och att det var en av anledningarna till att han stannade; för att på så sätt kunna följa alla.

Jag var förvirrad, uppgiven, nedslagen.




Copyright © 2008  

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda - 7 augusti 2012 13:28

jaget bortom vanan att känna jaget bortom känslan   Att förstå centrum förbi linjerna av årsom gått år som format och skapat det jag kanske en gång trodde var jag   Men jaget är upplöst i trygg förvissning om att det bortom bortom ...

Av Linda - 27 januari 2012 23:54

Jag möter människor som säger sig vilja förändra sina liv. De är missnöjda och vill ha något annat. En del har tänkt till och säger sig veta vad de vill ha, andra påstår att de bli glada bara allt var annorlunda.   Men det är enkelt att förändra ...

Av Linda - 9 november 2011 22:43

är konstig. Här sitter jag vid min dator en hel kväll, fast jag har ett liv att leva ... Det är som om jag väntar på att det ska bli roligare, men det blir det inte. Det är ju ändå bara en dator jag sitter vid. Det roligaste i kväll var när jag träna...

Av Linda - 11 oktober 2011 21:48

I tanken lever tron att sedan ska jag ... sedan kommer dom ... jag minns när ... då var det ...   Men tanken har ingen substans tanken har ingen mening tanken har ingen verklighetsförankring   Bara i nuet finns verkligheten närv...

Av Linda - 13 september 2011 21:21

bli alldeles knäpp av att se alla rubriker om politiker som avgått med hela sin lön kvar resten av livet, samtidigt som de jobbar fullt på ett nytt jobb. Eller koncernchefer med fallskärmar på hur mycket som helst. Eller vinster på poker, triss eller...

Ovido - Quiz & Flashcards