Direktlänk till inlägg 28 december 2006

Jag undrar...

Av Linda - 28 december 2006 22:55

hur många kvinnor och män som lever eller har levt i ett förhållande tillsammans med en narcissist? Jag har en känsla av att det är oändligt många fler än vad man har lust att tro. För det syns ju i regel inte, i alla fall inte så länge förhållandet pågår. Det blir som med missbrukare, familjen runtomkring blir medberoende. Dvs den går in och döljer och "städar upp". Med en narcissist är man aldrig helt avslappnad, det finns ständigt en känsla i magen av oro eller tomhet. En narcissists humör kan svänga på två sekunder och även om han eller hon inte alls behöver vara fysiskt våldsam så kan de mentala eller känslomässiga smällarna vara sådana råsopar att man fulllständigt förlorar balansen. Elakheterna som kommer ur deras munnar är ofta raffinerade och oemotsägbara. De som bor tillsammans med dem blir ofta deprimerade utan att veta varför. På något sätt hamnar sambon till narcissisten alltid på andra plats i alla sammanhang. Utom när förhållandet inleds. Då är det uppvaktning som gäller. Den utvalda är den perfekta. Det går över. Har just talat med en vän som levt i ett sådant förhållande. Nu har hon träffat en ny man och hon står inför frågan: Har han ett liknande problem? Vad är det för fel på mig som hittar samma typ av man i så fall? Jag har också egen erfarenhet av en sådan relation. Känner igen allt hon talar om. Tidigare trodde jag inte att det fanns människor man inte kunde nå fram till ... jag trodde att man kunde reda ut allt. Jag trodde på människans inneboende godhet. Och det gör jag fortfarande. Men på ett helt nytt sätt. Såren i dessa människor är så djupa och så smärtsamma att de har stängt av sig själva på en mycket djup nivå. Så de lever med en stor, stor tomhet inom sig. Och det finns ingen människa som kan fylla den tomheten åt dem. De måste göra det själva. Det försöker de göra genom att leva genom andra, förhöja sig själva genom att trycka ner sin partner till exempel. Genom att aldrig ta ansvar för sina negativa känslor utan lägga ut dem på andra.Men vad de verkigen behöver göra är att våga se in i sig själva och möta rädslan och smärtan som finns där, i det stora svarta hålet.Numera lägger jag ingen kraft på att försöka nå fram till en sådan skadad människa. Jag försöker bara komma ihåg att han eller hon är så skadad och se bakom, se vem det kunde ha varit. Se den friska personen. Men kommunikationen har jag lagt ner. Min vän är mitt uppe i att hantera exet och den nuvarande. Som kanske inte har samma problem. Men min vän har ont i magen och kan inte avgöra vad som är sant och inte.Min relation med en narcissist lärde mig mycket om livet. Den lärde mig att bli positiv och att ta mig själv på allvar utan att vara allvarlig. Den lärde mig att det enda som är viktigt är kärlek. Men gode gud, vad det var jobbigt ...Uppe för sent igen. Men jag ska sova gott. Gonatt!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda - 7 augusti 2012 13:28

jaget bortom vanan att känna jaget bortom känslan   Att förstå centrum förbi linjerna av årsom gått år som format och skapat det jag kanske en gång trodde var jag   Men jaget är upplöst i trygg förvissning om att det bortom bortom ...

Av Linda - 27 januari 2012 23:54

Jag möter människor som säger sig vilja förändra sina liv. De är missnöjda och vill ha något annat. En del har tänkt till och säger sig veta vad de vill ha, andra påstår att de bli glada bara allt var annorlunda.   Men det är enkelt att förändra ...

Av Linda - 9 november 2011 22:43

är konstig. Här sitter jag vid min dator en hel kväll, fast jag har ett liv att leva ... Det är som om jag väntar på att det ska bli roligare, men det blir det inte. Det är ju ändå bara en dator jag sitter vid. Det roligaste i kväll var när jag träna...

Av Linda - 11 oktober 2011 21:48

I tanken lever tron att sedan ska jag ... sedan kommer dom ... jag minns när ... då var det ...   Men tanken har ingen substans tanken har ingen mening tanken har ingen verklighetsförankring   Bara i nuet finns verkligheten närv...

Av Linda - 13 september 2011 21:21

bli alldeles knäpp av att se alla rubriker om politiker som avgått med hela sin lön kvar resten av livet, samtidigt som de jobbar fullt på ett nytt jobb. Eller koncernchefer med fallskärmar på hur mycket som helst. Eller vinster på poker, triss eller...

Ovido - Quiz & Flashcards