Alla inlägg den 25 januari 2007

Av Linda - 25 januari 2007 22:30

men har suttit lite för mycket framför datorn. Räkningar, obesvarade mail, blogg. Haft det bra, men kroppen blir stel. I morgon ska vi på skolan åka till pulkabacken! där lär jag väl få röra på mig. Tror jag ska ta med mig egen pulka. Brukar glömma det.Vilken rasande vacker dag det var idag! Det kan man bara njuta av, trots att kylan gör att det är fruktansvärt kallt i huset. Har bara delar av det uppvärmt ordentligt, det är för stort för att hållas varmt överallt. Men det blir snart sommar ...Köpte förresten ett vanligt rep idag och har nu omvandlat det till ett hopprep. Hoppade lite framför tv:n. Inte så mycket, konditionen var inte på topp. Men några minuter om dagen kanske jag ska klara av?Har tänkt en del på det här med andningen det sista. Andningen är på något sätt den absoluta basen i att må bra. Vi har en viss kapacitet att ta in syre och det är naturligtvis så mycket syre kroppen behöver. Men vi använder sällan hela vår kapacitet. Sällan ens hälften av den. Människor som är stressade använder knappt en tredjedel av sin lungkapacitet. Vi vet vad som händer om vi inte äter på en fjorton dagar, tre veckor. Vi vet vad som händer om vi inte dricker på några dagar. Vi vet vad som händer om vi inte andas under tillräckligt många minuter. Men vet vi vad som händer om vi bara andas till hälften? Eller en tredjedel? Vad händer egentligen om vi andas halvstrypta? Man kan ju föreställa sig. Hjärnan, hjärtat, musklerna får inte det syre som behövs och det är klart att det märks.Det här känns som baskunskap som man borde lära sig i skolan. Jag ska skriva lite mer om det, men inte idag för det är för sent. (Just det, jag försöker i alla fall komma i säng i tid!) Men det känns så fruktansvärt viktigt att berätta mer om det eftersom det är så många som mår dåligt på olika sätt. Att ta hjälp av andningen är trots allt ett både enkelt (de finns ju där, ständigt tillgängliga, lungorna) och billigt sätt att må bättre.Godnatt underbara människor!

Ovido - Quiz & Flashcards