Direktlänk till inlägg 29 januari 2007

Hade alltid

Av Linda - 29 januari 2007 15:09

svårt i skolan med teorin. Lärarna tyckte att jag ifrågasatte för mycket. Det skulle man inte göra på den tiden. Det blev besvärligt. Har aldrig riktigt känt att teoretisk kunskap har varit äkta kunskap för mig. Hur skulle jag kunna stå för något jag inte personligen visste var sant?Det blir ju lite jobbigt att ifrågasätta allt, och jag lärde mig att hålla tyst. Fast det har gått över nu. ;-)Men det jag varit med om själv, det VET jag. Jag har känt hur kroppen har reagerat på olika sätt när det gäller andningen. Har gått igenom olika lager av motstånd. Har upplevt hur det är att tillgodogöra sig olika delar av kroppen som varit avstängda (som jag inte ens visste om förrän jag fick kontakt med dem), och hur olika känslor har dykt upp och sedan omvandlats. Och samtidigt som jag känt hur fördjupad andning har påverkat min kropp, har jag läst om det. Vi har alldeles för lite upplevelsebaserad inlärning i skolan. Kroppen borde vara mycket mer engagerad i all inlärning än vad den är nu. Det är av upplevelserna vi verkligen lär. Så att vi kan utvecklas av dem. Teoretisk kunskap utvecklar inte. I alla fall inte förrän det har omvandlats till en upplevelse.Därför behöver man prova en sådan sak som djupandning under en längre tid för att ge det en chans. Prova olika övningar, för att hitta vilken som passar en själv bäst. Jag har haft användning av olika, under olika perioder i livet. Det här är egentligen en kommentar till Fru Fundersam, men den blev lite lång så det fick bli ett inlägg. Men ja, jag vet vad jag talar om av erfarenhet.En övning till?Sitt lugnt och bekvämt. Andas in så djupt det går och forma läpparna som om du höll dem med ett sugrör. Blås ut luften genom de hårt spända läpparna. (Går självklart att använda ett riktigt sugrör också). Det gäller att pressa ut all luften ur lungorna. Det får gärna låta och man ser otroligt dum ut, men det gör ingenting. Skratta är mer än tillåtet :-)))Försök i början inte mer än tre andetag för man kan bli ganska yr. Sluta så snart det känns obekvämt. Men det är en bra övning för att öppna för en avslappnad djupandning. Diafragman blir aktiverad, man får ta i med magen ordentligt på slutet.Det är kul!!!

 
 
Manne

Manne

29 januari 2007 15:48

*skrattat högt*

Själv är jag likadan. Teori betyder inte så mycker förrän jag omsatt det i praktiken...

"Ni tjejjer snackar om att föda barn, då vet ni inte hur det känns när en karl är riktigt förkyld"
*ler* kunde inte låta bli.

Eller de som är av devisen "Vaddå manual? Det här köpplar jag in på en kwart". Det måste upplevas, när man kopplar in den nya tekniken eller vad det nu än är...

Men för att bli allvarsam så, ja i grund och botten finns det stora problem med att allt är så teoretiskt.
Vi är ju inte gjorda för att _bara_ läsa och att skriva.
Vi måste göra någon annat med våra händer, sinnen och känslor också.

Det är ett problem....(och då finns det ju givetvis en lösning!!)

http://one2many.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Alexandra

29 januari 2007 22:30

:-) Gott att se att det finns fler som jag ... :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda - 7 augusti 2012 13:28

jaget bortom vanan att känna jaget bortom känslan   Att förstå centrum förbi linjerna av årsom gått år som format och skapat det jag kanske en gång trodde var jag   Men jaget är upplöst i trygg förvissning om att det bortom bortom ...

Av Linda - 27 januari 2012 23:54

Jag möter människor som säger sig vilja förändra sina liv. De är missnöjda och vill ha något annat. En del har tänkt till och säger sig veta vad de vill ha, andra påstår att de bli glada bara allt var annorlunda.   Men det är enkelt att förändra ...

Av Linda - 9 november 2011 22:43

är konstig. Här sitter jag vid min dator en hel kväll, fast jag har ett liv att leva ... Det är som om jag väntar på att det ska bli roligare, men det blir det inte. Det är ju ändå bara en dator jag sitter vid. Det roligaste i kväll var när jag träna...

Av Linda - 11 oktober 2011 21:48

I tanken lever tron att sedan ska jag ... sedan kommer dom ... jag minns när ... då var det ...   Men tanken har ingen substans tanken har ingen mening tanken har ingen verklighetsförankring   Bara i nuet finns verkligheten närv...

Av Linda - 13 september 2011 21:21

bli alldeles knäpp av att se alla rubriker om politiker som avgått med hela sin lön kvar resten av livet, samtidigt som de jobbar fullt på ett nytt jobb. Eller koncernchefer med fallskärmar på hur mycket som helst. Eller vinster på poker, triss eller...

Ovido - Quiz & Flashcards